Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

tisdag 2 december 2014

Firandets helg

Man kan tro att ingenting hänt här hemma och att det är därför som jag inte skrivit något på ett tag. Men det är lite tvärtom faktiskt. Jag har varit så trött efter helgen att jag inte orkat så mycket mer än natta barn på kvällen. Inte ens packa upp väskorna. Eller sätta fingrarna mot telefonen och skriva några rader i bloggen.

För vilken helg det har varit! I lördags hade min mamma 60-års fest. Jag var värdinna och skulle försöka hålla ihop allt under eftermiddagen och kvällen. Förutsättningarna var väl inte de bästa med försenat värdpar (alltså där vi skulle ha festen), så alla fick bädda sina sängar själva när vi kom dit. Leta reda på handdukar och toapapper. Vänta med att installera oss i herrgården i det rum som vi planerat. Försenad mat.

Men, vad karaktäriserar väl en organisatör bättre än att man kan lösa alla tänkbara scenarion? Haha, bara att lösa och göra det bästa av det. Så fest blev det såklart ändå. En väldigt rolig sådan!


Anton klagade halva kvällen på att han inte hade någon att leka med och inget att göra. Men det löste sig tillslut, när min kusin och hans tjej förbarmade sig över honom. Fyra i rad och Finns i sjön. Heeela kvällen.

Fabian hängde överallt och ingenstans tills han kl nio deklarerade att han var trött och ville gå och sova. Jag och Anton festade vidare till midnatt innan vi stupade i säng. 

Dagen därpå var det obligatoriska badhusbesöket med Fabians dagis. Fullt ös medvetslös på barnen. Och även om jag tog det lugnt i poolen så tar det på krafterna.

När vi kom hem ville barnen baka pepparkakor. Varför inte,tänkte jag, det är ju ändå första advent. Det var mitt första misstag. 


Själva kavlandet och stansandet gick väl hyfsat, men det var ungefär när jag frågade om vi skulle spritsa pepparkakorna som jag begick mitt andra misstag. Herregud, två trötta barn och en trött mamma som ska klara av pressen att spritsa olika mönster med olika färger, varav ett barn är extremt noga med slutresultatet.


Efter att två pepparkakor inte blev som han hade tänkt sig så hotade han vrålandes att han skulle göra sönder alla pepparkakor. Vilken härlig första advents-stämning! Efter en sjukt pedagogisk övertalning av mig så fick jag spritsa resten, så länge han bestämde vilka färger och mönster det skulle vara. Alla nöjda igen. 



Förutom jag, som var tröttare än tröttast. 

Efter att barnen somnat orkade jag hålla ögonen öppna typ två minuter, men strax efter åtta gav jag upp. Kanske att orken inte riktigt är densamma när man är gravid, jag vet inte. Jag vet bara att jag är glad att jag orkat jobba i två dagar och nu fått gjort yoga. Så nu är jag nästan mig själv igen. Det kostar på att ligga på topp. 

2 kommentarer:

  1. Ja, ibland hinner man knappt med sig själv..... Fina pepparkakor - smakar säkert bra!
    Sköt om dig!
    Kram Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, att hinna med sig själv kan vara en utmaning... Men pepparkakorna var supergoda! :)
      Ha det fint, kram Maja!

      Radera

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)