Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

lördag 27 december 2014

Lördagens lärdomar - hur man kompletterar varandra när man shoppar

God fortsättning! Hoppas du haft en fin jul! Vi har haft det lugnt och skönt, med mycket god mat, trevligt sällskap och ett besök från tomten.


Men jag tänkte inte skriva mer om jul. Kan själv känna mig lite mätt på alla bloggar och sociala medier som skriver i detalj hur allt varit och hur hiiiimla mysigt man haft det.

Så vad händer annars?

Förmiddagen spenderades självklart i pulkabacken. Vad annat kan man göra, första dagen som snön kommit? 



På schemat idag stod även en tur till IKEA. Tydligen hade även dem detta djävulska påfund mellandagsrea. Är det något som testar vårt äktenskap så är det att shoppa tillsammans med hundratals andra. Vår shoppingstil är lite olika, om vi säger så. 

Jag vill inte ha bråttom eller ha bestämt allt i förväg. Gå och strosa, titta på olika alternativ, välja och vela är nog mest min melodi. Den melodin skär sig rätt fint i öronen på min man. Han är mer typen som går fram till det som behövs, bestämmer sig på en tiondels sekund för vilken modell som blir bäst, tar den saken och går till nästa nödvändiga sak. Ja, han ser det lite mer som ett nödvändigt ont, det här med att handla. 

För första gången provade vi att lämna in barnen på leklandet utanför. Då blir turen lite lugnare. Med lite färre stressmoment och inte lika många "Nej, sluta, inte härja!" och "Sluta bråka!" 

Leklandet blev succé! Anton var väldigt orolig innan. Men lillbrorsan ville gärna gå dit och ibland får man ställa upp för varandra. Och när de såg leklandet var båda överens: här skulle de nog kunna slå ihjäl en timme. 

Hur det gick för oss då? Jodå. Vi fick med oss en hel del bra grejer. Mer än vi tänkt innan (1-0 till mig). Men jag hade gärna handlat lite mer. (Okej då, utjämnat 1-1) 

(Men samtidigt vill vi inte handla för mycket från IKEA. Det är så tråkigt när så många andra har grejer därifrån. Den här unika känslan försvinner liksom. Vi är egentligen inga IKEA-människor. Men vi får ju erkänna att de är bra på vissa grejer. Bl.a. så skulle vi komplettera vår garderobsinredning, köpa ramar och speglar.)

Jag lät mannen ta några snabba beslut. Såsom att på en minut plocka nya sänglampor (1-2) och att bestämma handtag till köksluckorna på en liten grisblink (1-3). Det mesta gick väldigt snabbt. Men så kunde jag få igenom några grejer också. Såsom val av taklampa. (2-3) Och så köpte vi matta till både vårt och bebisens sovrum (3-3) utan att vi hade tänkt det från början. Det gäller liksom att få honom att inse att det är lika bra att passa på medan vi ändå är här. Så slipper vi åka till något annat ställe. Och eftersom det gick så fort med resten av sakerna vi skulle ha...

Det jag blev mest nöjd med (förutom att vi kom ut därifrån utan större tvister) var den sjukt snygga lampan som jag lyckades övertala min man att vi skulle köpa till sovrummet. 


Han gillade inte den först men erkände sen att den blev bra. (4-3 vinst till mig!) Mot vårt golv, som fortsätter upp på väggen så tycker jag det blev klockrent. Vi har ju så högt i tak så då behövs en stor lampa. 


Så summa summarum så blev det en lyckad tripp. Alla nöjda och glada. En som snabbade på tempot och en som såg till att vi fick med oss det mesta.

Imorgon väntar badhuset och sedan middag hos mina föräldrar. Tur jullovet är långt, för här ska hinnas med både det ena och det andra.

6 kommentarer:

  1. Supersnyggt. Förstår att ni blev nöjda! Själv får jag hjärtklappning bara av tanken på Ikea eller någon annan affär på mellandagsrea. Hva... ;)

    Ha det fint! Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna!
      Jag håller med! Håller mig gärna ifrån mellandagsrean. Men ibland behöver man handla då ändå. Skönt att det är gjort nu! Gott nytt år! Kram Maja

      Radera
  2. Kan verkligen känns igen mig för precis så är jag och mannen i detta hus när vi ska köpa något😊!!!Mycket snyggt sovrum å jätte snygg lampa! !Gott nytt år till er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att vi inte är ensamma! ;)
      Detsamma till er, kram kram!

      Radera

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)