Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

fredag 12 december 2014

Att slippa julstressen

Även i år har vi bestämt oss för att inte köpa några julklappar till varandra. Vi vuxna, alltså. Anton hörde oss prata och sa förskräckt:
- Men mamma, jag vill ha julklappar!

Och till barnen köper vi såklart några, men vi försöker hålla det på en lagom nivå. Inget bara för köpandets skull. Och det gäller även mormor och farmor. (Som säkert skulle kunna skena iväg.)

Varför gör vi det här? Kanske för att det annars tar typ fem timmar att öppna julklappar. Kanske för att vi redan har så mycket grejer. Kanske för att vi inte behöver konsumera mer i detta samhälle, som är helt uppbyggt på konsumtion. Kanske för att det är stressigt så att det räcker innan jul. Kanske för att det är alldeles för mycket folk som ska julhandla nu och jag får lite ångest bara jag tänker på att vistas i affärer innan jul.

Ja. De anledningarna räcker för mig. Till barnen blir det något som kan aktivera dem. Antagligen något de kan ha utomhus. Förra året köpte vi ju ett fotbollsspel som har varit mycket uppskattat. Av både små och stora. 

Men sen är det ju inte bara det med julklappar som kan öka stresspåslaget såhär i mitten av december. Julkort ska ju helst göras (gärna egenpysslade eller fotade) och sen skickas. Har ännu inte fått något fint kort på barnen tillsammans som duger som julkort. Så det kanske vi får skippa i år. Det blir definitivt inget pysslande av egna julkort. Så kul ska vi inte ha det.

Det bästa hittills.

Jag brukar försöka få ihop en fotokalender med kort på barnen. Hittills har jag kommit till maj. Det är inte så lätt att välja ut 4-6 kort per månad. Kanske jag blir färdig. Kanske inte.

Och så det här med allt julbak. Som jag ju älskar. Men som kan bli lite stressigt ibland. Kanske att ambitionsnivån borde sänkas?

Inför jul så finns det ofta också en deadline att man ska hinna med vissa grejer på jobbet. För att kunna gå på julledigt med gott samvete. 

Men nej. Nu lägger vi ner dessa måsten tycker jag! Tycker man inte att det är roligt så varför ska man då göra det? Ibland kan man göra saker för att andra blir glada. Och det är ju fint. Men det är tusan ingen som tackar dig när du ligger där utslagen i soffan. Totalt däckad av all stress, alla måsten och borden. Lyssna inte på den duktiga flickan i dig. Våga göra något som du själv mår bra av. Det tror jag alla skulle tjäna på!

Jag ska nog sätta mig i soffan med min stickning och en godispåse. Eller så gör jag yoga. Men plockning av leksaker eller sammanställningar av mötesanteckningar får nog vänta till en annan dag. 

Hoppas du också hittar sätt att varva ner i dessa tider. Sätt att få balans. Sätt att vara dig själv och ingen fröken duktig.

(Och nu när jag inte ska köpa fler julklappar än något till barnen så har jag råd att lägga lite pengar i kampen mot att stoppa spridningen av HIV. Du har väl inte missat mitt initiativ?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)