Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

söndag 21 juli 2013

Jag åt lite kött igår!

Igår åt vi middag hos ett par trevliga grannar. Det grillades älgkebab på en stor häll över öppen eld. (Lyckas aldrig komma ihåg vad det heter, men jag skulle också vilja ha en sån!) Och till det pitabröd, grönsaker och farligt god vitlökssås. När jag delade köttet till Fabian så verkade det väldigt mört. Och det luktade väldigt gott.

Så ja. Jag blev tvungen att smaka lite. (Jag har inte ätit kött på ett år för den oinsatte.) Och det var faktiskt väldigt gott! Men jag ville inte sträcka mig så långt som att fylla ett bröd med kött, utan höll mig till min bönröra. Men just den salta smaken kan jag sakna ibland. Har nog inte tänkt så mycket på det förut, men det blir ju mer uppenbart när man hittar nåt som fyller den luckan. 

Jag tror inte jag kommer äta mer kött på länge. Men jag kan inte säga säkert. Vilt känns ju ändå bättre att äta, än grisar uppfödda för ett ändamål - bli vår mat. Det är ju skillnad på att leva ett fritt liv mot grisarnas. Att de göds med den maten som vi faktiskt kan äta, får lov att bo trångt, styckas och tillsätts med massa onödigt för att försäljaren ska få ut mer pengar. 

Ikväll när vi ska grilla hamburgare blir det utan tvekan hemgjorda bönburgare för mig. De är gudomligt goda och kommer inte bytas ut i första taget. Kan hända att bildbevis kommer senare. Trevlig söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)