Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

lördag 13 juli 2013

Flottningsmuseum och Berättarladan

Jag fortsätter vara turist i min egen stad. Det är fantastiskt! Så mycket som det finns att se!

Igår åkte vi till ett gammalt flottningsmuseum utanför Forshaga. Perfekt för barnen med ett magasin där de kunde leka och lära sig på samma gång. 

De fick bland annat tillverka en båtmotor på en liten leksaksbåt, av batteri och glasspinnar. (Och några sladdar.) Och egna båtar av tetraförpackningar. Med egna flaggor. Antons flagga hade en dödskalle på ena sidan och en svensk flagga på den andra. 

Den egengjorda båten var helt klart roligast. Den flöt så bra i Klarälven. 


(Båten med batteri funkade sådär. När det kom vatten i den så vände Anton den upp och ner så att batteriet ramlade ner på botten.)

Det avslutades med bad i älven nedanför mormor och morfars hus och god trerätters grillning. 

Idag åkte jag, UTAN barn, till Rottneros. Närmare bestämt Berättarladan. Där spelar varje år Västanå teater. I år hade de satt upp Nils Holgersson. 

Det kan låta barnvänligt, men våra barn hade tyckt att det var alldeles för läskigt. Jag satt bredvid en barnfamilj (typiskt när man är barnledig), men de var jätteduktiga och satt helt tysta. Vet inte hur våra barn klarat det. Men skulle inte vara värt att testa. 2 x 1,5 timme underbar teater. 

Kände mig tårögd av tanken på hur duktiga skådespelarna var. Jag borde gå på mer liknande kulturella grejer, men tar mig inte riktigt den tiden.  Men jag älskar det varje gång! 


Båda dessa aktiviteter rekommenderas varmt om du har vägarna förbi Värmland i sommar. 

Nu håller vi tummarna för att Fabians röda prickar på kroppen ska försvinna snart. Han har haft dem sen i tisdags. På hela kroppen. Jag ringde 1177 igår och rådfrågade lite. Hon tyckte det lät som scharlakansfeber, men sa att om allmäntillståndet var bra så behövde vi inte söka vård. Hon lät uppriktigt förvånad över att han haft prickarna så länge. För första gången som någon sjukvårdsrådgivning inte dissat mig som nojig förälder, utan faktiskt tyckte att jag väntade lite väl länge med att ringa. Skönt för omväxlings skull. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)