Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

söndag 19 april 2015

Jakten på att få lite sömn

Ammar henne till sömns. Lägger henne på bröstet för att hon ska kunna rapa. Hon är helt utslagen men en rap lyckas hon få fram. Sitter lite extra länge så att hon verkligen ska fortsätta sova. Nu borde det funka. Jag lägger försiktigt ner henne i sin korg, på den varma, mjuka filten. Håller kvar mina händer på hennes händer och huvud så att hon känner min närhet. Bäddar in henne med filten. Hon sover djupt.

Yes! Nu ska jag väl få sova! Jag kryper försiktigt ner i sängen bredvid henne. Hon andas tungt. Och BAAM, så trycker hon ut en bajssalva, med mer tryck än högtryckstvätten som står i garaget. Jag svär tyst för mig själv.

Pallrar mig upp ur sängen. Tar med henne till skötbordet. Den som förut var i halv koma är nu mer lik en spratteldocka. Inser att hon inte kommer somna om direkt. Utan tar med lite mandlar, en banan och ett glas vatten till TV-rummet och tackar gudarna för Netflix. Och för att de tio säsongerna av Vänner har släppts där. Säsong 4, avsnitt 19-21, medan hon äter och jag är helt säker på att det är komaläge.

Efter tre minuter i korgen slår hon upp ögonen. Men hur är det möjligt? Jag stoppar i nappen, vaggar korgen fram och tillbaka och stryker henne över pannan och huvudet. Hon blundar. Och kanske, med lite tur, så somnar hon igen. Kanske sover hon fyra timmar. Så får mamman, som nu också är i koma, lite välbehövlig sömn.

Eller så tar vi om proceduren från början. Med amning, bajs, blöjbyte och Vänner. Det är lite av ett lotteri.


6 kommentarer:

  1. Så fantastisk söt hon är. Precis ett sådant beteende hade Frank när han var liten, kan inte förstå hur ett barn kan klara av så lite sömn som han gjorde. Men troligen kommer han ta igen det som tonåring;)
    Jag önskar dig några timmars ihållande sömn med kvalite.
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annie! När det blir fyra timmar i rad så känner jag mig utsövd. Men förhoppningsvis får vi lite ordning på rutinerna snart, med mer sömn på natten och lite mindre på dagen. Antagligen kan vi se fram emot lite fler sovmorgnar när barnen blir tonåringar. Bara 13 år kvar för mig då! :-)
      Ha en skön tisdag, kram Maja!

      Radera
  2. Men söta lilla! Och visst ser jag likheter med hennes bröder. Jag får faktiskt erkänna att jag blev lite stolt att vi fick samma födelsedag, vädurar med lite hetsigt humör! Ja, om man som jag tycker det ligger något i astrologi.

    Puss på er båda!
    Cia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har funderat på vilka egenskaper som en vädur har. Har hört att de ska vara lite eldiga! :-) Min syster är ju också det. Vädur, alltså. Ser fram emot Clara i tonåren, haha.... ;-) Kram!

      Radera
  3. Hon är ju så söt så jag vill äta opp na!!!

    hihi.. och vädur, visst va jag nog lite argare (eldigare!) än du var under tonåren!?!! djurens rätt, greenpeace.. (och aktiv så det stod härliga till dessutom!) Storkillarna kommer inte få det lätt ;)
    /syster vädur

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är väldigt söt, när hon sover... Herregud, hade glömt hur dåligt med sömn man får såhär innan det finns någon som helst rutin... Men det kommer väl snart! :-)
      Ja det här med samma stjärntecken som sin moster har nog både för- och nackdelar... ;-)
      Hoppas ni kommer få användning för utemöblerna. Puss å kram!

      Radera

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)