Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

lördag 25 maj 2013

-Äter du inte kött? Hur kommer det sig?

Den frågan får jag ungefär en gång i veckan. Oftast på jobbet, men även i andra sammanhang. Och jag blir jätteglad av att få frågan. För det betyder ju att man är nyfiken, vill veta mer och bryr sig.

Det kan väl egentligen sägas i tre ord: smak, miljö och djuren. Tänkte förklara lite längre (men fortfarande kort) vad jag menar med detta. Orkar du inte läsa det, så hoppa över det och läs efter punkterna. Eller skit helt enkelt i mitt inlägg. Jag lovar att inte alltid vara lika "politisk". Men ibland tycker jag banne mig att det behövs. 

# Det är ju inte gott! Prova vara utan kött i nån vecka. Sedan lovar jag att du kommer känna en blod-smak som du inte tidigare tänkt på. När vår familj hade magsjuka förra året i ungefär en månad fram och tillbaka mellan oss så blev jag, helt otippat, inte sugen på korv och kött längre. Blä smakade det. Finns faktiskt mycket fräschare råvaror än rått kött. 

Linsbiffar, med massa gott!

# Det är inte miljömässigt hållbart att vi fortsätter äta kött i den utsträckningen som vi faktiskt gör idag. Finns jättebra info om detta på t.ex. Naturskyddsföreningens hemsida.


# Och så frågade ju Anton hela tiden vad maten innehöll... Så då började jag undra mer och mer varför vi föder upp, fraktar på en jättetrång yta och avlivar jättemånga djur för att vi människor är lite sugna på kött. Vem ger oss den rätten?

Om du känner att du behöver lite stöd kring varför du borde äta mer ekologiskt så Läs här!! För mig finns det självklara svaret: För att jag vill låta mina barn och barnbarn uppleva denna underbara värld!  Kan låta som en sju jävla klyscha! Men det är ju som med de flesta klyschor. Väldigt sant! 


Så våga stå för vad du äter. (Ekologiskt, närproducerat, vilt? Okej, så länge man själv kan stå för det. Vet du t.ex. hur det djuret du äter har blivit behandlat?) 

Våga visa dina barn vad som är okej och ge dem de värderingar i livet som du själv tycker är viktiga! Så länge du kan göra det så behöver du ju inte bli vegetarian. Men du kanske vågar börja med att byta ut en måltid i veckan till vegetariskt. Och köpa lite mer ekologiskt. Det behöver varken bli mycket dyrare eller omständigare. Men det kan handla om att ändra ett beteende. Och det kan vara nog så svårt. 

Sen är det ju så att bland barnskrik, vakennätter, blöjbyte och en total livsomställning så kanske man inte orkar förvälla bönor i åtta timmar. Det har jag garanterat inte orkat. Då gör man det som barnen äter. Grillkorv och makaroner kanske. Men är det inte så att barnen äter det vi lagar? Det handlar bara om vana. 

Ge dina barn bra vanor. Både vad gäller mat, men även andra rutiner. Så har du gett det bästa du kan till det bästa du har!

(Och nej, jag har inte lyckats övertyga min man att skippa kött ännu. Lär nog hända ungefär när helvetet fryser till is.)

2 kommentarer:

  1. Hej! Fastnade för din blogg nu när du la ut den på Ulvarna på Fejjan :) Kul att höra att det finns ytterligare en vegetarian på Ulvarna :) Jag har varit vegetarian i 10 år, Juni äter inte heller kött.. Vi är lakto-ovo-vegetarianer, alltså äter ägg och mjölkprodukter, MEN Juni äter faktiskt fisk. Inte jag... O Robert äter kött när han inte är hemma, han lär inte heller bli vegetarian förrän helvetet frusit till is ;) Känsligt ämne detta, speciellt när det handlar om barn... Har tagit ett x antal diskutioner ang Juni´s kost, men huvudsaken är att man vet vad som är bäst för sig själv och familjen. Skulle aldrig börja med kött igen... Om Juni vill äta detta får hon ta det beslutet själv, när hon förstår vad det är hon äter. Som tur är har vi ju en suuuuuperbra kokerska på dagis, som inte tycker det är jobbigt alls, att laga Junis mat en gång i veckan ( tisdag är det ju ändå fisk och torsdag grönsakssoppa ). Perfekt! Ha det fint! // Marie Olsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Vad roligt att du hittat min blogg! Det mesta som rör småbarnsförälder-livet kan du nog hitta här... I alla fall det som rör sig i mitt huvud.
      Visst är det skönt med en sån bra kokerska! Det tycker jag nog är bland det bästa med dagis! Man vet att barnen får i sig allt viktigt de behöver. Även om det så är vegetariskt eller inte. Och jag tror inte heller att jag kommer äta kött mer. Det är ju SÅ mycket godare utan! Men det är många som tycker att det är konstigt och det får man väl helt enkelt bara bjuda på!
      Vi kanske kan laga nån god vegmiddag tillsammans nån dag när våra män fixar lite ekonomi? Johan skulle helt klart må bra av att se nån annan man äta veg. :)
      Ha det gott!

      Radera

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)