Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

tisdag 1 april 2014

Antons favoritlasagne

Igår gjorde jag supergod vegetarisk lasagne, som till och med barnen älskade. Anton sa att det var den godaste lasagne som han ätit och det kändes som ett bra betyg! Tänkte därför dela med mig av det här, som lite inspiration för dig som vill laga mer vegetariskt. Jag brukar alltid höfta när jag lagar, så därför är måttangivelserna lite svävande. Men gå på känsla, det är mitt tips!

Majas färska lins- och spenatlasagne

Sätt på ugnen och börja sedan med  såsen. Fräs ett par vitlöksklyftor och en stor gul lök i lite smör, tills löken blivit genomskinlig. Tillsätt då en halv, grovt riven, zucchini och en bit, grovt riven, rotselleri. Låt fräsa en stund och släng sen i lite färsk spenat (eller fryst, om det är vad du har hemma). Låt koka ihop lite, så spenaten blir mörkare och sladdrigare. Häll i en burk créme fraiche och någon dl gräddeTillsätt färdigkokta linser (jag körde tetra eftersom jag inte hade tid att koka själv). Krydda med en buljongtärning och örtsalt. Låt puttra en stund och smaka så att det är ordentligt med smak. Annars är det mer buljong och salt som gäller.

Gör en bechamelsås genom att smälta smör, tillsätta mjöl, mjölk och gärna lite grädde. Krydda med salt och örtsalt.

Lägg i färska lasagneplattor och varva såsen med några lager plattor. Häll bechamelsåsen över sista lagret av plattor. Strö ost över och in med det i ugnen ca 20 minuter.

Servera med en god grönsallad. Vinst varje gång, jag lovar!


(Ser väl inte jättefint ut kanske, men jag fick ingen fin uppläggningsbild innan det tog slut...)

4 kommentarer:

  1. Linser i lasagne! Det måste jag testa. Ser verkligen gott ut!
    Kram Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, linser är min klara favorit! Prova! :) Stor kram!

      Radera
  2. Åh vad gott, det måste vi testa! Variationer av veglasagne kan man inte få för många av :)

    Kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä men eller hur! Ibland behöver man lite ny inspiration för att komma på fler varianter bara! Hoppas ni gillar det!
      Kram Maja!

      Radera

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)