Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

tisdag 22 januari 2013

Ska man redan börja med kvälls-aktiviteter med barnen?

Tydligen ska "man" börja skjutsa iväg barnen på eftermiddags- och kvällsaktiviteter redan när de är sisådär nåt år. Om "man" är en hipp och inne och schysst förälder. Jag skriver "man" såhär, eftersom det tydligen är någon slags norm, men som jag inte alls känner mig delaktig i. Överhuvudtaget.

Jag tycker inte alls det är bråttom med sånt. För med två, som det verkar, bolltokiga söner så kommer vi nog få vår beskärda del av skjutsande fram och tillbaka till träningar. (Inget gång-avstånd här inte)

Det är verkligen inte det att jag inte vill att våra barn inte ska få vara med i gemenskapen, och inte utveckla sin motorik. Inte alls, för det vill jag ju såklart. Men inte när de bara är fyra år!

Och det känns som om vi har att göra ändå, på vardagskvällarna.



Fick höra häromveckan att "vad skönt att ni inte heller åker med era barn på någon aktivitet, för det gör verkligen ALLA andra vi känner". VA? Och en som känner en tre-åring i Stockholm sa att hon minsann går på gymnastik en gång i veckan, och har gjort så i ett år. VA? Håller alla på så?

Det kanske är vi som är sjukt efter. Men jag vill inte tro på det. Klart att det kan vara kul för barnen att gå på gymnastik, eller annat jätte-stimulerande och lärande. Men vad hände med att leka med kompisar? Räcker inte det?

Om några år kommer allt vi gör på fritiden utgå från våra barns fritidsintressen, så jag är glad så länge det i nuläget räcker med att gå ut och åka pulka. Eller vara hemma och sjunga eller bygga lego. Men så är jag ju lite ohipp också. Men det tänker jag banne mig fortsätta med.

Åtminstone till sommaren. Då ska nog Anton få börja på simskola och knatte-rugby. Och så är det kanske mjuk-handboll i höst.

Ja, ni ser. Samhället utanför trycker på. "Låt barnen prova på!" Men glöm inte att ni måste umgås också. Kvalitetstid som det så fint heter. Gör karriär, men låt för guds skull inte barnen vara längre än till fyra på dagis. HUR TUSAN SKA ALLT GÅ IHOP?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)