Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

söndag 25 oktober 2015

Första gången

För små barn så finns det ju så mycket som görs och upptäcks för första gången. Tänk dig själv att vara med om nya saker varje dag. Nya färger, nya ljud, nya smaker. Då skulle man nog stanna upp och ta in ännu mer. Känna upplevelsen ända in i sinnet.

Den här veckan har Clara varit med om följande nya grejer:

- Tandborstning. Inte för att hon fått någon tand ännu, utan mer för att hålla henne sysselsatt när vi borstar. Och som hon älskar det. Det kliar säkert bra där i munnen där de små söta tandbissarna ska komma snart.

- Somna på kvällen utan att bli ammad, utan istället har hon druckit välling. Och hon har även somnat om på natten med hjälp av välling. För nån som ammat alldeles för ofta på kväll och natt så är detta fantastiskt skönt! (Förutom petitessen att mina bröst inte riktigt vant sig vid att amma lite mer sällan än. Ni som varit där vet.)

- Att sitta själv utomhus på marken och få känna på stenar, pinnar och sand. Vilken upplevelse! Den underhållningen hade räckt hela dagen. Minst!

- Att kunna bajsa på egen hand. Åtminstone första gången på ett tag. Förlåt för mitt rättframma språk. Men att börja äta vanlig mat tar ett tag för magen att lära sig. Tydligen. 

- Den här veckan har hon glatt mumsat i sig små smörgåsbitar med smör och messmör på. (Delvis pga föregående punkt. Det hjälper magen. Men också för att det är gott.)

- Första veckan som hon sträckt ut armarna mot mig eller min man när hon vill komma upp eller bara kramas. Hade nästan glömt hur underbart det är.

Det var nog de nya grejerna den här veckan som jag deltagit i. (Men det har säkert hänt fler nya saker för henne.) Det är så häftigt att få vara en del i någon annans utveckling. Allt hon lär sig kan jag på något sätt vara med och påverka. Roligt, men samtidigt lite skrämmande.




Trevlig vecka! Och försök upptäcka den med ditt nyfikna barnasinne! 

Själv försöker jag tänka ut en rolig höstlovsaktivitet. Och försöker förtränga tankarna på att behöva gå upp vid fem imorgon. Vems påhitt är egentligen vintertid? Som om barnen sover längre...

4 kommentarer:

  1. Ja, tänk så mycket nytt och spännande det är att upptäcka när man är liten. Så mycket att lära. Och visst är det en härlig känsla att den där nyfikenheten finns kvar även som vuxen. För det finns ju mängder med första gången även som vuxen. Om vi bara vårdar den där nyfikenheten. :)

    Tack snälla Maja för dina värmande ord hos mig. Vad glad jag blir. Tack!♥

    Ta hand om varandra.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, det gäller att vårda nyfikenheten! Den finns där hos oss alla! Ha en fin fortsättning på veckan, stor kram!

      Radera

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)