Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

onsdag 19 november 2014

Behöver du också lite energi?

Denna november! Den suger ur all must ur mig. (Tur man får fylla på med julmust snart. Nädå, den var dålig.) 

Och jag tror inte att jag är ensam om att vara trött och energilös. Vad tusan ska man göra? 

Jag har börjat att äta järn-tillskott. Skulle tydligen börjat med det för någon vecka sen, eftersom man brukar börja med det i vecka 20 i graviditeten. Ojdå. Så det kanske hjälper lite så småningom. Extra järn kan man ju få i sig genom kosten också, såklart. Men det hjälper inte helt när man är gravid. 

Jag tänkte även börja ta D-vitamin, som finns i solens strålar och som vi egentligen behöver året runt. Men nu har ju solen lyst med sin frånvaro. (Nä, får sluta med de här Göteborgs-skämten nu.) Har det ens varit några soltimmar i november? 

(Antagligen har jag B-vitaminbrist också. Ganska vanligt när man som jag inte äter kött. Det kan man också bli trött av. Pillerknaprare är mitt andra namn.)

Vad kan man mer göra då? Om man inte orkar vänta på att en massa piller ska verka? Här kommer kvällens tips:
Sätt på någon bra musik (dansvänlig) som du gillar på riktigt hög nivå i köket. Ta fram lite frukt, grönt och bär och mixa dig en energirik och god smoothie samtidigt som du dansar loss i köket. 
Det här blandade jag:

En stor bit ingefära
En lime
En kiwi
Ett päron
En stjälk selleri 
Lite färsk bladspenat
Ett par blad grönkål
En sked hampprotein (pulver som är proteinrikt, går självklart att utesluta)
En näve svarta vinbär (hade kvar i frysen sen i somras)
Några dl vatten (späd efter tycke)


Mixas länge, eftersom grönkålen är ganska hård och inte så god att dricka om den inte är ordentligt mixad. Idag blev inte drinken grön, eftersom jag la i en näve svarta vinbär. Istället blev det en härligt mörklila färg. 

Jag kan verkligen rekommendera en vitaminsprängfylld grön smoothie såhär i novembermörkret. Det piggar upp! Har du nåt annat bra pigg-tips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)