Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

måndag 14 maj 2012

Vem ska vabba?

När barnen börjar på dagis och skola och vi vuxna jobbar, så inträffar det, mer eller mindre ofta, att man måste börja vabba. Det betyder alltså Vård Av Barn, för den som inte visste det. För det händer ju att barn blir sjuka.

Innan jag fick barn förstod jag nog inte riktigt omfattningen av detta. Men små barn visade sig vara riktiga smittohärdar. Snoriga, rinnande näsor verkar vara mer undantag än regel. Visst visst, det kan man ju se redan innan man får barn.

Men att det sedan skulle betyda att man med väldigt kort framförhållning behöver vara hemma med sitt barn istället för att åka till jobbet var i alla fall inget som jag tänkte på innan jag fick barn. För jo, de kan ju bli sjuka på natten. Och hur viktigt mitt möte än är så kan jag ju inte lämna barnet själv hemma. 


Och hur bestämmer man vems jobb som är viktigast? Vems arbetsuppgifter som absolut måste bli gjorda just den dagen som man behöver vabba? För någon måste ju vara hemma. Mamman eller pappan?

Då är det skönt med en förstående arbetsgivare. Där det är legitimt att vara hemma med sina barn när de är sjuka. För tro mig, de kommer bli sjuka. Det är inte en fråga om, utan snarare när. Det är sådant som man upptäcker när man blir förälder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)