Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

fredag 18 december 2015

Slut på nattamning och penicillin

Nu står jag där. På andra sidan. Där jag trodde det var omöjligt att vara. Vi klarade oss över. Det krävdes bara två nätter av min man, sen var nattamningen ett minne blott.

Han tog henne istället för att jag gjorde det. Visst, hon grät. Men inte för att hon var hungrig, utan för att hon var arg. Hennes mysiga vana var försvunnen. Vem skulle inte bli lite sur då?

Sen dess vaknar hon fortfarande ett par gånger per natt. Men inte varje timme. Och hon somnar om när hon blir vaggad i famnen.

Hon svälter inte ihjäl då, kan man fråga sig? Nejdå. Välling när hon lägger sig. Amning när hon vaknar efter nån timme. Välling när jag lägger mig. Och sen ammar jag tidig morgon, så att hon ska somna om. Så det går ingen nöd på henne.

Och jag känner mig lycklig. Äntligen lite bättre sömn. Vilken skillnad det gör på dagarna. På tålamodet. På orken.

Vi har även klarat av en annan pärs. Penicillinkur på Fabian,  4 och ett halvt år. Gråt. Ångest. Tjat. Trug. Mutor. Kräks. Tio dagar. Äntligen är det över och vi är friska. Faktiskt. Fantastiskt.

Så äntligen kan vi göra julgodis. Äntligen kan vi skriva önskelistor till tomten. Äntligen kan vi skriva julkort. Äntligen är julen här.

Och igår startade jag en ny tradition. Vi sjöng in julen i kyrkan. Med en riktig orkester med trummor och grejer. Och en kör. Och vi besökare. Som sjöng för full hals.
- "Det är tråkigt, jag vill gå hem nu", sa Anton efter en timme.
- "Det gör väl inget att ha lite tråkigt", sa jag. "Det kan vara bra att ha lite tråkigt ibland, vet du". Plötsligt lät jag tydligen som Alfons farmor. Men det struntar jag i. För jag var lycklig i kyrkan. Och allt kan inte vara digitalt och upplagt på fat. Barn måste få ha lite tråkigt. Och förutom att Fabian spelade lite orgel, Anton tände eld på sånghäftet och Clara åt upp sitt sånghäfte så gick det riktigt bra. Helt klart en tradition att behålla.

2 kommentarer:

  1. Så skönt att höra att ni har kommit ut på andra sidan och att saker och ting känns så mycket lättare nu. Det är ett skönt steg att ta när man väl har bestämt sig. Ta tillbaka kontrollen på något vis.

    Jag hoppas att ni får en riktigt fin jul och fina dagar. Ta hand om varandra.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du och jag önskar dig också en riktigt härlig jul! Stor kram!

      Radera

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)