Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

fredag 30 mars 2012

Hur länge orkar de vara på dagis?

Har lite ångest. Ska man låta sin ett-åring vara hela dagar på dagis? (Och JA, jag kallar det för dagis. Vet att det egentligen är "fel" ord, men "så har det ju alltid hetat"... (haha, hatar egentligen det uttrycket))

Ska snart lämna in schema för dagistider för våra barn. Hade tänkt jobba 80% när Fabian blivit inskolad. Vilket sker efter påsk. Ångesten är alltså för hur jag ska jobba. Och hur länge vi ska låta barnen vara på dagis.

Om jag får vara ego så blir det minst stressigt för mig att vara föräldraledig en dag i veckan, och bäst passar fredagar för mitt jobb. Då behöver jag bara lämna barnen fyra dagar i veckan. Och min man hämtar dem fyra dagar i veckan. Jag behöver visserligen jobba lite längre dagar, än om jag skulle sprida ut det på fem dagar. Men jag skulle inte behöva stressa från jobbet till dagis för att hämta barnen. Sedan klara av det klassiska gnället mellan fyra och middag. Laga middag med Fabian som benvärmare. Men då får barnen komma hem 30-60 minuter tidigare.

Eller så skippar jag det. Och kommer istället hem lagom till maten. Och får en hel mysig fredag med barnen, då vi kan klara av lite tråkiga saker så att man slipper göra dessa på helgen.

Eller är det bara egoistiskt? Borde barnen få vara så korta dagar på dagis som möjligt? Hur fan löser man detta vardagspussel?


Att klä ut sig är roligt! 
Det här är Fabians favorit!

1 kommentar:

  1. är både för och nackdelar det dära.
    Jag valde att vara ledig på fredagar.
    Magnus lämnade och jag hämtade på dagis.
    Visst det blir bara att komma hem mån-tors och laga mat, bada och leka lite sen sängen men då har man ju hela fredagen till att göra vad man vill.
    Jag tror att små barn inte har nått tids perspektiv som vi. Är nog mest vi föräldrar (mammor) som mår dåligt av långa dagis dagar, men för Malte gick det iag bra.

    //Sofi

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)