Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

lördag 27 augusti 2011

Det här med egen tid...

På dagen jobbar du och kommer sen hem, äter lite mat, går kanske ut i trädgården, sticker iväg och tränar, läser någon bra bok, ser ostört på någon favorit-såpa, lägger dig när du känner för det. Du får ju ändå sova hela natten. Eller? Hur var det nu med din egna tid?

Som småbarnsförälder får man verkligen tänka om när det gäller egen tid. Det är snarare så att efter jobb och mat så är det; umgås med barnen, få dem i säng, plocka undan efter middag och dagens bus, plocka ihop kläder inför morgondagen, duscha, godnattpuss till sin älskade, stupa i säng. Låter roligt va? Det är ju helt underbart, faktiskt! Men ibland kan man ändå längta lite efter egen tid.

Jag har alltid sportat och rört på mig. Därför finns ett stort behov av att få fortsätta med det, även fast man har andra saker att göra också. Men det är inte alltid helt lätt att komma iväg någonstans. Speciellt inte med små barn. Förra veckan löste jag det problemet genom att beställa en tränings-DVD med latino fitness och en med yoga. Helt fantastiskt! Barnen är nu med mig i vardagsrummet och antingen skakar rumpa, eller ligger på golvet och gör yoga-övningar. Min "egen tid" består nu av träning med barnen. Det bästa är att det går att göra när man vill på dagen. Behövs det bytas blöja eller hjälpa till på toa, så är det bara att pausa. Bästa köpet på länge, alltså!

Måste bara tillägga att en väninna till mig sa att hennes egen tid består av att åka och storhandla sent på kvällen. Hon sätter på en talbok och går runt i affären ungefär en timme. Lugnt och skönt. Kanske ska prova det någon gång.

Man får ta den tid man kan, helt enkelt!

2 kommentarer:

  1. Ica Maxi by night är helt underbart, ingen stress, lite folk, inga köer...

    Anna (Maxmamma)

    SvaraRadera
  2. Det är fler som provat detta fenomen alltså! Får nog bli min tur snart. Men då får Fabian stanna hemma...

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)