Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

fredag 19 juli 2013

Att undersöka sitt (och andras) kön

När barnen är över året gamla brukar de oftast upptäcka sitt kön. Och inse att alla inte har samma kön. Då uppkommer givetvis funderingar kring varför. Och vad som händer om man pillar lite på sin snopp (eller för den delen snippa, men eftersom jag har två söner så kan jag bara referera till det just nu).

Och det kan ju vara okej. Så länge de är små. Och det sker hyfsat inofficiellt. 

Men vad gör man när de börjar undersöka varandra? Är det okej? Jag tycker det är svårt att veta var gränsen går här. Vad ska man tillåta och inte? För visst måste de väl få utforska lite? 

Men jag drog gränsen när brorsorna började leka imorse. Och både snopp och mun involverades. Där är min gräns nådd, liksom. Jag kan inte minnas att jag hållit på så. Kanske för att jag förträngt det. Eller för att mina föräldrar stoppat mig. Eller så har jag aldrig funnit det så intressant. 

Efter att Fabian sett sin pappas snopp så blev han väldigt imponerad. Och det kan man väl förstå. Om man jämför så är det ju (tack och lov, åt båda håll) väsentligt stor skillnad. Men det blir ju lite pinsamt-roligt när han kan berätta för tex mormor (när han kissar) att "min snopp är jätteliten (med bebisröst) och pappas snopp är jättestor" (med mörk röst). 

Så vad ville jag med det här inlägget? Inget särskilt, egentligen. Inte berätta om en jättestor snopp. Men det vore skoj och även skönt att få veta var andra drar sina gränser. Alltså kring hur mycket barnen får utforska sitt eget kön. 

2 kommentarer:

  1. Brukar säga åt honom när vi är ute och han drar mycket i den. Han är i en period där han vill vara naken jämt. Svårt det dära med gränser, ju mer jag säger åt desto roligare tycker han det är.

    /Sofi

    SvaraRadera
  2. Är detta något typiskt för killar, månntro? Verkar ju ibland som om detta beteende inte slutar ens i vuxen ålder... ;)

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)