Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

torsdag 2 oktober 2014

Berätta om din smoothie

Fina Pia som bloggar i Kungariket Kammebornia har startat en smoothie-utmaning. Hon tycker att vi ska skriva ett varsitt inlägg om vad vi helst gör smoothie av, skriva en kommentar hos henne att man gjort det och sen sammanställer hon det hela till ett enda härligt inlägg med massa smoothietips.

Eftersom jag älskar smoothie så måste jag ju hänga på! (Jag har skrivit om smoothies vid flera tillfällen förut, bl a i inlägget om grön smoothie här.)


Jag är ju lite av en list-nörd, så tänkte jag skriva om detta i listform. Hoppas du kan hitta några nya användbara tips. (Om inte annat kan du kika in hos drottningen av Kammebornia, som för övrigt skriver en av mina absoluta favoritbloggar.) 

• Varför man ska göra smoothie:
Det är gott och samtidigt nyttigt! De flesta gillar det, även barn. Det går liksom att lägga i det mesta nyttiga grejer utan att barnen märker det. Mina barn älskar mina gröna smoothies (även fast de oftast vet exakt vad de innehåller). 




• Min favoritingrediens i smoothie: Ingefära, utan tvekan! Det sätter lite sting på drycken, är oerhört nyttigt och ger en god smak.

• Tips för mer mättsam dryck:
Blanda i en näve havregryn. Då står du dig ännu längre. 

• Ett måste för bra smoothie:
Bra råvaror, gärna ekologiskt och i säsong. Men det är även bra med en stark mixer/blender. 


• Vad kan man blanda?
Min bas är oftast några frukter, några grönsaker och bär. (I de flesta smoothies så har jag även i ingefära och citron eller lime. Men det är mest för att jag är en sucker för den sura/bitiga smaken som det ger.) Sedan behövs någon slags vätska för att det ska gå att dricka. Jag föredrar vatten, men det funkar även bra med sojamjölk, komjölk, havredryck, yoghurt eller juice (som då inte ska ha något tillsatt socker, tycker jag). Det finns egentligen inga begränsningar!


• Min favorit-smoothie:
- En näve färsk bladspenat, en stjälk stjälkselleri, en avocado, en lime, några cm ingefära, några dl vatten och någon söt frukt, som t ex äpple. Vill man söta det hela lite kan man ha i en sked honung. 


• Bra ingredienser:
- Har jag nämnt ingefära? 
- Stjälkselleri ger en kryddigt god smak.
- Bladspenat är smaklöst men ger en härligt grön färg och är väldigt nyttigt. Det funkar även bra med grönkål eller andra nyttiga gröna blad.
- Svarta vinbär är C-vitaminrika och supergoda. Även andra bär som hallon, jordgubbar, lingon eller blåbär är också gott att ha i. Jag har bunkrat upp min frys med alla bär jag kommit över i trädgården/skogen under sommaren.
- Använd frukter utifrån säsong, nu finns det t ex utmärkta, goda svenska äpplen i butik som man kan passa på att använda. (Om man inte har egna på träden hemma.)
- För oss kvinnor så är det väldigt bra att få i oss vegetabiliska oljor, inte bara utanpå huden. Därför kan man blanda i en sked olivolja, mandelolja, kokosolja eller linfröolja om man vill.


• När kan man göra smoothie?
Till frukost eller mellanmål är mitt tips. Men funkar säkert till lunch också. Om man inte är gravid vill säga. För jag känner i alla fall att jag behöver äta mer än så till lunch. Men det passar utmärkt till kvällsmat tycker jag. Jag brukar ofta göra en smoothie innan jag ska gå och sova. Lagom till min man tränat färdigt så står det ofta ett glas till honom på bordet. Det brukar vara uppskattat. Till mellanmål på helgen passar det också utmärkt. När man behöver fylla på energin helt enkelt.


Har du fler tips? Om du har en egen blogg så kan du ju skriva ett eget inlägg och gå med i utmaningen. Annars får du gärna kommentera här. Jag tar emot alla tips jag kan få! 

6 kommentarer:

  1. Tack för en underbar lista och härliga recept! Jag har länkat till dig idag :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg det nu! Vilken fantastisk sammanställning det blev! :) Får se vilken som blir kvällens smoothie... Kram!

      Radera
  2. Vilket härligt smoothieinlägg!!!
    Märks att du älskar smoothie.
    Och nu står det ingefära på handlarlistan här också :)
    Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Malin! Och helt rätt, mer ingefära åt folket! :) Ska läsa dina tips också snart! Kram Maja

      Radera
  3. Nu blev jag verkligen inspirerad! Det här måste jag spara. Härligt också att dina killar tycker om det, de ser väldigt nöjda ut. Ingefära älskar jag och det finns alltid en knöl här hemma.

    Kram
    Cia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att jag kunde inspirera dig!! Kram Maja

      Radera

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)