Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

onsdag 21 augusti 2013

Grön smoothie väcker kroppen

Nähä, blev det halsonda inte bättre av att träna handboll? Konstigt. Eller inte. Men jag kunde inte låta bli igår. Det fanns ju en möjlighet att jag kunde träna bort den begynnande förkylningen.

Men när jag vaknade i morse kändes det som om nån tryckt ner en tennisboll i halsen. Oschysst!

Skjutsade barnen till dagis och ska nu jobba lite hemifrån och förhoppningsvis kan jag åka på lite möten efter lunch. Annars är det inte hela världen. 

Men kurerar mig på bästa sätt med honungste och grön smoothie. 


En sån grön energidrink gör jag nästan varje morgon och det sätter verkligen igång dina sinnen. Väcker kroppen och ger dig energi. Jag blir dessutom mätt på ett stort glas vilket känns rätt nyttigt också. Och så är det ljuvligt gott. 

Idag mixade jag en näve färsk bladspenat (som är helt smaklös men nyttig), en bit selleri (som är full av bra vitaminer), en avokado (som gör drinken krämig), en persika, ett päron, en bit hackad ingefära, saften från en halv lime, ett par matskedar linfröolja (som är jättebra för oss kvinnor) och ett par deciliter eko äppeljuice. 


Men det går ju såklart bra att blanda i det du har hemma och gillar. En blandning av bär, frukt och grönsaker. Lime och ingefära gör drinken väldigt fräsch och ger den lite sting, vilket jag gillar. 

Blandar du i juice som jag gjorde så är det bra om den inte innehåller massa onödigt förstås, som tex socker. Att bara blanda i vatten, havremjölk eller lite avsvalnat te funkar också alldeles utmärkt. 

Det funkar också bra att göra den här drinken dagen före och ställa i kylen, om du inte har ork att göra det på morgonen. Men jag tycker det är en mysig och nästan meditativ stund att ordna den tidig morgon också. (Gör gärna lite extra och ta med till jobbet. Perfekt när eftermiddagströttheten kommer.)

Efter den här smoothien är det bara att starta igång en ny dag! Hur börjar du bäst din dag? (Och tänk nu inte att det är genom lång sovmorgon och ännu längre frukost, för det vet både du och jag att det inte funkar när jobb och barn finns med i bilden.) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)