Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

söndag 2 mars 2014

Så här får du barnet att äta nyttig mat

I början av mitt föräldraskap så försökte jag göra speciell barnmat, sånt som barnet skulle gilla. Men sen insåg jag, nån gång mellan det ständiga korvstekandet och majsburks-öppnandet, att barnen såklart måste kunna äta det vi äter. För vem orkar alltid laga dubbel mat? (Okej, nu gör jag det ändå, eftersom jag inte äter kött som resten av familjen gör, men det räcker ju så.) Och vem orkar alltid äta mesigt kryddad mat med spaghetti eller makaroner?

Ja, det är ju givetvis valfritt. Men jag har ingen lust med det i alla fall.

Och självklart kan barnen äta precis det som vi äter. (Så länge man följer vissa rekommendationer om att inte ge för små barn tex honung.)

Eftersom jag inte äter kött så vill jag såklart att barnen ska kunna äta vegetariskt också. Visst får de äta så mycket kött de vill, men de ska åtminstone kunna äta helt vegetariskt de gånger som jag inte orkar laga dubbelt. 

Så hur får man de då att äta grönsaker och bönor och annat nyttigt? 
Mina bästa tips är:

1Försök få barnen att förstå var maten kommer ifrån. Om möjligt, odla din mat med barnen. När de får vara med i hela processen så blir de mer mån om att inte slänga något och så lär de sig även att äta mer hållbart. 


2Inkludera barnen i matlagningen! Låt de vara med och skära, hälla upp, röra i grytan. (Skära, kanske du undrar. Det är ju inte så smart för små barn. Men jag menar att de kan få skära med smörkniv så länge tills de blir större.) Eller så brukar de kunna vara nöjda med att bara få stå på en pall och titta på.


3Blanda olika smaker. När man får med olika slags smaker i maten (salt, surt, sött, beskt) så blir kroppen mer nöjd och det smakar också mer varierat och roligare. Oftast blir man inte så sötsugen efter maten om man använt alla smaklökar. (Kanske inte bara bra för våra barn.)

(Indisk linsgryta smakar underbart tycker barnen. Kanske beror det på att det har lite för varje smaklök. Eller för att barnen vet att gubbarna i kroppen gillar det...)
4Tänk på att vi äter med ögat också! Alltså försök att få med olika färggranna ingredienser och lägg upp maten fint. Det är viktigare än man kan tro!



5Ta inte ätandet på för stort allvar. Visst ska man sitta stilla vid bordet och vänta tills man får gå från bordet. Men ibland kanske man måste få ha det lite mer avslappnat för att få i sig maten. Att äta med pinnar är kanske inte att rekommendera om man har bråttom för det tar ganska lång tid. Men ibland behöver man hitta sätt som passar. Vad sägs om pick-nick utomhus där man får gå och äta?


6. Ge barnet ett brett utbud. För att barnet ska vänja sig vid grönsaker så krävs faktiskt att det finns grönsaker på bordet, hur konstigt det än kan låta. Och då inte bara gurka och majs. Tyvärr måste vi bredda vår repertoar mer än så, för att det ska vara naturligt för våra barn. (Grönsaker är ju inte bara grön sallad.) Och om du vill att barnet ska kunna äta det mesta så får du också laga mat utifrån det.


(Mellis behöver inte bara vara smörgås eller bullar. Fruktsallad med frön, nötter och russin smakar smaskens.)
7. Var en förebild. Mitt sista och absolut viktigaste tips är att du måste, som det gäller i all barnuppfostran, leva som du lär. Alltså. Barn gör inte som du säger, de gör som du gör. Glöm aldrig det!

(Plättar med grahamsmjöl och rivna morötter. En kompensation för barnens pannkaks-begär och mitt behov av nåt mer än mjölk, ägg och vitt mjöl. Och vi äter ALLTID soppa före pannkakor.)


Ja och funkar inget av ovan nämnda tips så är mutor och hot mitt sista säkra kort. Funkar alltid. 

Jag vill dock inte att det här ska låta som en predikan med massa måsten. Självklart orkar man inte alltid laga mat från grunden. Och självklart kan jag också få spatt när barnen vill vara med även fast jag helst vill slänga ihop nåt snabbt och inte alls har tålamod för små klumpiga fingrar. Men det blir ju så mycket roligare när barnen kan äta det mesta, inte gnäller vid matbordet och gärna tar två portioner av bönbiffarna.

Eller har du nåt annat knep som jag glömt? 

2 kommentarer:

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)