Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

tisdag 10 september 2013

Hur gör du för att stanna upp i livet?

Ibland känner jag att jag bara springer på. Framåt ibland. Bakåt ibland. Men alltid åt ett annat håll. Okej, nu kanske du tänker att jag är lite väl influerad av det handbollspass jag nyss kommit ifrån. Men jag menar i livet.

Det är snart mitten av september redan. 2013! Det går liksom i 120 och jag glömmer stanna upp. "Men skynda er då ungar, vi måste komma iväg nu. Du får titta på skalbaggen en annan dag." Jag har dock blivit mycket bättre på att stanna upp och njuta. Låta barnen upptäcka och tänka att "äsch, det gör inget om jag kommer lite senare till jobbet. Det är ju trots allt nu som räknas." 

Men för att komma ihåg att stanna upp så behöver jag mitt andrum. Jag behöver tid för mig själv. 

Förut var ju det mycket lättare. Innan jag blev mamma. Då kunde jag göra lite som jag kände. Men med två små barn så är de lugna stunderna färre och mycket mer värdefulla. 

Ett sätt för mig att hämta energi, så att jag orkar vara lugn i mig själv när det känns som om allt stormar runt omkring, är att vara ute i naturen. Gärna gå eller springa i skogen. Eller bara vara ute i trädgården och fixa. På senare tid har jag också funnit ytterligare ett sätt. Yoga. 

Att få göra en stunds yoga ger mig oerhörda krafter och ett inre lugn som är ovärderligt för mig. Därför uppskattar jag extra mycket min nya, underbara yogamatta i ull som jag fick av min kära make på min födelsedag. (Då tänker jag också att i presenten ingick mycket egen tid då jag får möjlighet att göra yoga.)

Igår provade jag den för första gången. Kärlek vid första ligget. 


Vilket sätt man än har för att hämta ny energi så tror jag att det är viktigt att man försöker ta sig den tiden. Att kunna rensa bort allt brus som finns i vardagen. 

För vem tackar dig när du är gammal och inser att du har stressat dig igenom ditt liv? Inte njutit av varje dag. Av fjärilen som flyger från blomman och sätter sig på armstödet på stolen bredvid dig. Av barnens skratt och upptäckarglädje. Av lyckan när ditt barn lär sig att prata. Av att få vara frisk. 

Speciellt med små barn så är det viktigt att kunna njuta av stunden. För att få se sitt barns utveckling är något alldeles speciellt. Och inget som kommer igen. 

Hur gör du för att stanna upp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)