Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

fredag 15 augusti 2014

Lördagens lärdomar - Jag är värdelös på att skörda

Alltså det här med att odla är ju superhärligt. Jag har inte odlat så jättemycket förut utan successivt utökat mitt trädgårdsland och även intresse. Det är på något sätt skönt att blanda egen kompost med jord och myllra upp allt så att den blir porös. Att få planera landet och köpa in frön. Sedan stoppa ner dem i marken en och en. Märka upp raderna och se hur det börjar växa upp. Det är avkoppling att rensa ogräs i landet. Lite som terapi. Men sen då?

Jag har märkt att jag är värdelös på att skörda!

- Alla rädisor fick jag slänga, för jag tog inte upp dem i tid. 
- Varje år brukar jag ha kryddor planterade i en balja utanför köket, men i år planterade jag dem i landet, som ligger lite längre bort. Det har resulterat i att jag inte orkar gå dit (typ tio meter extra...) och klippa ner lite kryddor när jag lagar mat. Och nu finns det en massa kryddor, några överblommade. Tänkte göra kryddsalt av det som finns (torka och blanda örterna med flingsalt) om jag orkar.


- Ärtorna plockade vi i och för sig. Men inte tillräckligt många. De har för länge sedan blivit övermogna.
- Alla bönor som jag planterat, och som faktiskt kommit upp, vet jag inte vad jag ska göra med. När är de färdiga? Hur tillagar jag dem och förvarar dem?


- Zucchinin har blivit jättefin men också lite väl många. Den vet jag inte hur man kan spara.


- Tomaterna har jag inte stöttat upp tillräckligt bra, utan många kvistar är avbrutna och jag vet inte ens om frukterna kommer hinna mogna på de andra.


- Rödbetorna kupade jag aldrig (måste man det?) så de växte nästan mest över jorden. Nu har jag i alla fall tagit in nästan alla rödbetor i jordkällaren. Så får vi hoppas att den håller sig där ett tag.


Tusan alltså. Det är nästan så jag skäms. Det är ju en fördel om man vet vad man ska göra av allt. Men jag tyckte mest det var roligt att få gräva och så. 

Men till nästa år. Då har jag åtminstone lärt mig att vissa grönsaker kräver mer plats (pumpa och zucchini tex) och att vissa behöver tas upp tidigare än andra (vitlöken och rädisor tex). Och att jag kanske inte behöver odla något bara för odlandets skull, utan för att vi faktiskt ska kunna skörda det också. Tänk alltså över vad jag egentligen vill ha! 

En väldigt viktig lärdom tycker jag. Tydligen var jag tvungen att genomgå detta (få en massa grönsaker) för att komma till insikt. 

Några fina tips?

8 kommentarer:

  1. alltså stort grattis till din fina skörd!! jag förstår ändå grejen me att inte få till skörden ordentligt. all min sallad har gått till spill.. visst åt jag lite när den var sådär ny och krispigt god men den stora skörden han helt enkelt bli besk o oätlig i skottkärran! och det värsta av allt är väl att jag o besökare gått o köpt!!!! sallad under sommaren! nästa år får vi ta nya tag, om du nu får tid ;)
    Kram moa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du! Ja, det känns ju ändå roligt att det blivit så fin skörd!! Min sallad bör också besk och väldigt väldigt hög... Jag tror att jag till nästa år ska sätta lite mindre men i fler etapper, det kanske vore bättre. Då får man sallad under en längre period! Din skottkärra var ju supersnygg om inte annat! :)
      Många kramar till dig!!!

      Radera
  2. Rädisornas blast kan du fortfarande äta, göra tex stuvning på. Zuccinis kan du göra "falsk ostkaka" på, väldigt gott! Tomater kan du låta mogna i fönstret. Bönorna kan du juh enkelt torka, eller spara och så nästa år. Och kryddorna som du skrev, göra örtkryddor av.
    Allt är bara att acceptera istället för att ångra, det är juh nu det fina börjar :)
    kram bror

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bror jag behöver dig här nu!!! Så att du pedagogiskt kan visa mig istället! Och hjälpa mig att komma på någon god smarrig rätt med rödbetor eller visa när bönorna är färdiga... Men tack för tipsen såhär över internet! Vad roligt att du tittar in här! Många kramar till dig!!

      Radera
  3. Vilken härlig skörd ändå :) Jag tyckte det var jobbigt förra året att vi inte orkade skörda allt, men tänkte sedan att om jag satt sommarblommor så hade de ju inte gett någon skörd alls, och grönsakerna är ju ändå vackra. Det får vara tillräckligt ibland.

    Har faktiskt bara sått några få rädisor i år eftersom vi knappt äter det...
    Bönorna ska väl vara lite i olika fas när man tar dom tor jag, borlottibönorna på bilden ska se riktigt fylliga ut. Jag brukar alltid få prova någon då och då för att se om de är klara :) de flesta bönor som man sår för att äta bönan, inte hela skidan, kan man låta utvecklas bra länge innan man plockar dom och torkar, bara lägga på papper på fönsterbrädan typ.
    Squashen ska klara ett par månader i jordkällare har jag läst! Annars kan du använda den i brödbak, istället för potatis i potatissallad eller istället för gurka i bostongurka :)

    Det är en rolig sak med odling tycker jag att man lär sig mer och mer efter hand. Man får hela tiden en ny chans :)

    Ha det gott!
    Kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina tips! Förstod ju att du skulle kunna en hel del om detta! Jag ska tänka på dina kloka ord, det är bra nog och det ordnar sig! Kram Maja!

      Radera
  4. Vilken fantastisk skörd du har. Men jag vet hur det känns att det liksom är det där första som är det roliga, att ta hand om är inte alls lika roligt. Men jag har lärt mig (vår trädgård såg ut som er förra året) Jag drog lärdomen och har i år bara odlat sådant som jag vet vad jag ska göra av ;)

    Önskar dig en fantastiskt fin start på den nya veckan
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kunde väl ha berättat? ;)
      Det är ju skönt att det finns fler som jag, som inte kan allt... Det kan man ju inte kunna från början! Jag är ändå glad att jag fått så pass mycket fina grönsaker! Tack för pepp! Kram Maja

      Radera

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)