Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

måndag 26 december 2011

En barnanpassad jul

 I år försökte vi göra julafton lite skönare. Lite mer avslappnad. Mer anpassad åt barnen. Den här bilden tycker jag symboliserar det bra.

Förra året var jag höggravid. Inte en helt bra utgångspunkt, om du frågar mig. Det gjorde att jag var väldigt trött. Men jag kunde inte riktigt släppa mitt kontrollbehov. Behövde ha koll på allt. Och det kanske inte var helt lätt att övertala mig på den punkten vid just det tillfället. Anton fick jättemycket julklappar. Många leksaker. Som han tittade på och sedan lade undan för att öppna nästa paket. Det ville vi undvika i år.

Istället för att ha ett julklapps-maraton så spred vi ut det hela lite. Några klappar här och några där. Inte alltför många till barnen. Och vi åt mat tidigt, så att barnens vanliga rutiner inte skulle rubbas. Visst, de gick och la sig lite senare än vanligt. Men då var de inte socker-höga och julklapps-galna. För hur lätt är det att lägga ett barn som är så uppe i varv att det inte går att slappna av?


Okej, de var högt tempo ibland. Det kan bli det med sex vuxna, tre barn, en hund och två katter. Och visst var vi trötta på kvällen. Men det känns ändå som om vi lyckades få en fin, barnanpassad jul, som passade för alla inblandade.

Den innehöll det viktigaste. I alla fall det som jag uppskattar mest under jul:

¤ Att få umgås med nära och kära. Tyvärr inte mina föräldrar och syskon!

¤ God mat. Mycket och god mat.                                                              ¤ Mysig stämning
  
¤ Men tyvärr ingen snö.... Vårt uthus ser inte särskilt vintrigt ut. 

¤ Men jultomten kom! Vilken lycka! Lite läskigt i början, men efter ett tag vågade de sig till och med upp i knät på tomten. TACK Herr Olsson! 
För visst blev det julklappar ändå! 
(Jag tror nog att jag fick den bästa. Kameran som tog de här korten.) 


God fortsättning allihopa! Hoppas ni också haft en härlig jul!

1 kommentar:

  1. Åh, vilka underbara bilder!
    Nog saknar jag er allt!

    Kanon att du fick en så'n bra kamera!
    Moa är kanske spekulant på din gamla:)

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)