Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

söndag 4 september 2011

Bebis-aktiviteter i massor

När man har en bebis så finns det ju så mycket att göra, som är anpassat för just dig med bebis. Då tänker jag på babysim, babymassage, babyrytmik, mamma-barn jympa, bebisyoga... Ja, listan kan göras lång. Det är ju oftast roligt att gå på aktiviteter med din bebis och se hur ditt barn upplever sin nya värld. Att träffa nya människor i samma situation som en själv är ju också skoj.

Med Anton gick jag på en hel del av detta. Då trodde jag att Anton behövde det, för att utvecklas rätt. Visst hade han säkert glädje av vissa delar, men det var kanske mest till för mig, som fick ett trevligt socialt utbyte.

När jag väntade Fabian så tänkte jag på vad vi skulle göra tillsammans. För visst borde han väl få uppleva samma saker som sin storebror, annars vore det ju orättvist. Men när han väl kom så hängde inte riktigt orken med. Det räckte liksom med att ha två barn. Vi sjunger ju tillsammans hemma. Och jympar. Och yogar. Och massage kan jag redan, så det behövde jag inte gå någon kurs för. Och så behöver vi inga instruktioner för hur han ska lära sig vara van vid vatten, det vet vi redan. Att skjutsa och hämta Anton på dagis tar ju också tid. Och så ska det handlas och plockas och tvättas. Ja, ni förstår kanske varthän det barkar. Vi har inte gått på något av detta.

Men det finns ju andra sätt att träffa likasinnade på; barngrupper. Det är bara det att på vårt BVC finns inga barngrupper, vilket jag kan tycka är lite synd. Inte för att jag har behov av att lära känna fler personer, men mer för att det är kul att umgås med sådana som delar ens problem och har en liknande livssituation som en själv. Allt är ju så nytt när man blir förälder och jag tror man behöver prata om sitt nya liv, med dess olika glädjeämnen och farhågor. För det är kanske inte så kul för någon som inte har en bebis att höra om hur mitt barns bajs ser ut, att han är helt underbar, att han ser så söt ut när han skrattar och visar sina två tänder, att han minsann inte bajsat på två dagar eller att det är så skönt att han sovit två timmar i sträck på dagen. I alla fall inte hela tiden. Och inte om något annat än det.

Idag var vi i alla fall i badhuset för första gången med båda barnen. Och Fabian älskade det. Totalt. Plaskade som en galning i tjugo minuter, åt lunch och somnade sedan gott. Vi höll till i barnpoolen, men vi var inte på något speciellt babysim. Men det funkade ju hur bra som helst. Kanske alla dessa påkostade aktiviteter inte är så nödvändiga trots allt, även om de kan vara roliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)