Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

söndag 8 juni 2014

Varför ska man egentligen stoppa i sig massa antibiotika?

Solen skiner som om det vore högsommar. Alla i familjen är helt lediga hela dagen. Men inte fan är jag frisk och kan njuta av det. Nädå. Omtag av halsont, tack. Jag behöver jobba imorgon och hela veckan. Och inte får jag träffa min lilla systerdotter heller. Jag kände mig helt deppad i morse. Måste jag åka till doktorn nu? 

Men då sa min man, som är så klok och fin, att kroppen hade ju nästan klarat av halsflussen (eller vad det var). Kanske att jag bara behövde lite mer vila. Jag höll mig nog inte så lugn som jag borde igår. Och klarar kroppen av den här infektionen så är chanserna stora att den gör det också nästa gång, med hjälp av sitt eget immunförsvar. Tydligen minns kroppen vad den klarade av sist och blir liksom starkare av det. Så behöver jag inte stoppa i mig en massa antibiotika så är det ju bara bra. Den gör bara att sjukdomen förkortas lite. Men tyvärr används antibiotika alldeles för flitigt i vårt land. Snart finns det inga penicillinkurer som biter på oss. Och då är vi illa ute.

Så jag försöker kurera mig själv istället. Med mirakel-smoothies som den här, med massor av ingefära, citron, lime, honung, mango och ananas. 


Och med platser som den här.


Men barnen har tydligen gett sig tusan på att ge mig en tuff match. För idag är det nog rekord i låtsas-inte-höra-vad-föräldrarna-säger-eller-helt-enkelt-skita-i-det. Och att behöva skrika åt sina barn är inget som förbättrar mitt halsonda direkt. Dessa härliga ungar!

Jag måste bara avsluta med att visa ett kort som min mamma tog när de besökte min syster. Det är min pappas hand tillsammans med hans nyaste barnbarn. Underbart!


PS. Om ett par dagar kommer väl inlägget handla om varför jag var så dum att jag inte gick till doktorn. Så håll utkik! DS.

4 kommentarer:

  1. Men vad jobbigt!! Jag hoppas verkligen att du blir frisk nu inatt!! Ja vad ska man göra.. jobba måste man ju till sist. Men inte om man är sjuk. Du måste vila men det är inte lätt med små barn. Jag blir så sjuk när jag får nåt tjorv i halsen. Hög feber på en gång. Tur det är sällan jag har halsfluss men fy vad det gör ont!!

    Krya på dig så att du snart får träffa lilla nytillskottet!

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina och uppmuntrande ord, Ann-Louise! Nu mår jag mycket bättre, som väl är!
      Önskar dig en fortsatt fin vecka, kram Maja!

      Radera
  2. När jag skriver detta är du säkert redan frisk.
    Bilden med deras händer gör mig så berörd, så vackert!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är bilden fin! Världens finaste händer! Kram Maja!

      Radera

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)