Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

tisdag 28 februari 2012

Allt man måste göra när barnet sover middag

Det är ju en grej det här med nätterna. Att man vill att barnen ska sova. Men sen har ju vi som bebis-föräldrar något mer att tänka på. Middags-sömnen. Den är ju så viktig. Och allt man måste hinna med då.

Ibland uppkommer det här lilla stressmomentet just när barnet sover. Ska det vakna snart? Hinner jag med att ta hand om disken? Eller hinner jag kanske städa toaletten också? Men jag skulle ju faktiskt behöva sova lite. Nattsömnen var inte mycket att hänga i julgranen. Men om jag skulle ta och läsa tidningen först.

Helskotta, nu vaknade han. Redan.

Två trötta killar dricker kvällsvällingen.

Eller om jag skulle försöka hinna med att handla lite under tiden han sover idag. Men tänk om han vaknar då. Han är ju ganska lättväckt.

Och det slår aldrig fel att bebisen vaknar precis när man ska börja äta. Det är som något speciellt känselorgan som de ligger inne med.

Eller ni vet när man går där med vagnen. Det är svinkallt ute och man har glömt vantarna inne. Och den förbaskade bebisen somnar inte. Det spelar ingen roll hur trött han är. Eller hur mycket jag vaggar. Men snälla då, jag vill ju in och dricka mitt kaffe. Och så måste jag ju ta hand om tvätten. I-lands problem kan man kalla det. Eller vår vardag.

Men jag tycker faktiskt att jag blivit ganska bra på att prioritera vad jag ska göra när Fabian sover. Jag läste en bra krönika för ett tag sen. Hon som skrev, som jag tyvärr glömt namnet på, skrev att vi måste bli bättre på att vila och slappna av. Dammsuga kan vi faktiskt göra tillsammans med barnet. Det mår inte dåligt av att få leka lite själv heller. Så ta det lugnt när barnet somnat. Gör lite kaffe, sätt dig i fåtöljen och läs din favorittidning. För då har du jättemycket energi över till bebisen när den vaknar.

Du borde också prova. Det är riktigt gött, faktiskt.
Eller vad brukar du göra när din bebis sover middag?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)