Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

lördag 19 november 2011

Julförberedelser med barn

Ja, ingen kanske har missat att det börjar dra ihop sig mot advent och så småningom jul. En sak som slagit mig är hur annorlunda julen kan bli med barn. Det är ju en familjens och gemenskapens högtid. Men detta blir mer påtagligt när man har barn med. För visst blir det roligare?

Att julpyssla, baka, adventspynta. Jag kan knappt vänta. Annars brukar jag vara stenhård på att inte sätta upp något förrän den första söndagen i advent. Men vem bryr sig egentligen. Det är ju nu som det är så himelens mörkt. Då behövs allt ljus vi kan få. Ska nog försöka övertala maken om att sätta upp ljusslingor utomhus redan imorgon. Det är alltid han som gör det, och jag tror att det går mycket snabbare när han gör det. Dessutom är han ganska lång och når runt tujorna som ska smyckas. Vi får väl se om han går med på det.

Idag var vi på julmarknad i Ransäter. När vi kom dit stod det endast ett par bilar parkerade där. Svärmor undrade lite försiktigt om hon dragit med oss dit på fel dag. Men nej då, vi var visst bara lite tidiga. De skulle just slå upp portarna. Det var inte mycket till julkänsla utomhus. Grönt och grått överallt. Men när man väl gick in i de små söta timrade husen så bjöds det på värmlandskorv, hemlagad glögg, kransar och silversmycken i ganska långa rader.

Större julmarknad har jag väl varit på. Men den här var bra mysig. Och precis lagom för tre energirika barn (9 mån, 3 år, 11 år) och två jul-sugna kvinnor. Lite handlat blev det. Såklart. Och julpysslat. Anton och hans kusin fick göra julteckningar, smällkaramell och ljuslyktor. Och så fick de ett paket av självaste jultomten. Anton var väldigt försiktig till en början. Men sedan såg han att paketet innehöll godis. Då sken han upp. För första gången fick han smaka godis. Lite choklad har han allt ätit förut. Men här fanns det tablettask, gelébjörnar, chokladtomte, skumtomte, klubba. När vi gått en bit frågade jag om det var en snäll tomte. Han svarade med lycka i blick och röst: jaaaaaaa.

Så var alla nöjda och glada. Tänk att lite julkänslor kan ge sådan lycka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)