Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

tisdag 17 april 2012

Äntligen får vi sova hela nätterna!!

Och så återkommer jag till det här med sovandet. Om hur svårt det kan vara. Men viktigt. Och olika.

Med Anton så behövde jag inte reflektera så mycket över det. När han var liten bebis så sov jag med honom på dagarna, och ammade honom på nätterna när han var hungrig. Vilket var ganska ofta. Men det gick bra eftersom jag kunde vila så pass bra på dagarna. Från att han var ungefär ett halvår så började han sova hela nätterna. Det var ungefär samtidigt som jag slutade amma honom. Han somnade sju på kvällen och vaknade vid sju på morgonen. Det var väl ungefär så som ett barn ska sova, tänkte jag. Helt ovetandes då om Fabian.

För med honom blev det inte riktigt samma sak(Förra gången jag skrev om det så var jag aningen mindre utvilad... Klicka här för att läsa det) Han ville amma mycket och ofta. Han ville inte ta välling. Vi fick då ett tips, som för oss (läs mig) var ovärderligt. Vi provade att ta upp honom innan vi skulle lägga oss och då ge honom en flaska välling. Han slukade allt i flaskan och somnade sedan om gott i sängen. Det gav mig lite utrymme tills han vaknade nästa gång, jag hann sova en stund. Och då började han också dricka välling vid andra tider. Så att jag kunde vänja honom av med amningen. Och så började han sova i längre perioder, eftersom han blev mer mätt av vällingen. Men han vaknade fortfarande några gånger per natt.

Om det var en vändpunkt, när vi började ge honom välling, så känns det som om vi nu nått en till sådan. Plötsligt sover han hela nätterna!!!! Jo, det är ta mig faan sant! Nu får jag väl ett bakslag bara för att jag skriver detta. Men jag vill inge alla sömnlösa föräldrar hopp! För det blir bättre. Jag lovar! Och den här förbättringen stavas dagis!

Fabian har också börjat där nu. Och det sociala utbytet med andra barn är helt suveränt. Och tydligen uttröttande. Jag tar tillbaka det jag skrev förut om att jag har lite ångest för att barnen är där nästan hela dagar. I love it! Sova hela nätterna är verkligen min grej! Tusan vad mycket bättre man mår och vilken mycket roligare person man blir! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)